Ben en Rene fietsen in Thailand en Laos

Het begint leuk te worden

Geen nieuwe foto want ik heb mijn kabeltje in de tent laten liggen, stom he! Over het weer: dat is niet veel beter dan bij jullie in Holland er is hier wel veel meer voetbalvreugde en daar pikken wij Niederlander nazurlich auch eine bitschen von met. Heute abend Nederland/Duitsland tegen Duitsland. IK ben in Tubingen en kan vanavond op een groot scherm gaan kijken. Tubingen is een mooi stadje met het geboortehuis van Goethe und so noch was. Even voor de cultur. Overigens weer uitzondelijk aardige mensen.

Er zitten aardig wat nederlenders op de route, vanochtend drie uitgezwaaid, ik blijf nog een dagje hier, ga liever weer alleen verder. De route is sinds gisteren een stuk spannender en mooier danhiervoor. Langs de Rijn ging het met nog steeds de Noordenwind in de rug heel snel, nauwelijks klimmen en veel koffie met gebak dingen. Ik heb mij netjes gedragen! Na de Rijn overgestoken naar de Neckar waar ik nu ben. Eerst een beetje saai landschap 'wie Belgien'.Gisteren de hele dag door bossen, langs de Wurm, prachtige bloemenveldenop de heuvels en in de dalen. Veel fruitbomen volop in bloei, beetje laat hier dus? Jammer dat het zo grijs weer was, maar dat is dan toch wel genieten. Als er dan ook eindelijk een beetje klimwerkbij komt kan mijn geluk niet op want straks wachten de Alpen. En o ja, ik startte vanuit een jeugdherberg. Voor € 29,avondeten, slapen in een lekker warm bedje en fruhstuck, ook niet onbelangrijk voor een fietser met een lange etappe voor de boeg.Nou had ik wel een hele kamer voor mezelf dus niet wakker gelegen van snurkende mannen. Op de camping wel vannacht, een echte zager. Niet echt last van gehad, maar je hoopt dan maar dat iedereen wel weet wie het was en niet denkt dat..... (ik was het echt niet). Hoe dan ook: kamperen is het uitgangspunt.

Dank weer voor jullie reacties. Tamara, ik heb aan Delio gsmest en gevraagd naar jouw 06 nummer want die is met de regen in nederland weggespoeld. Ik heb geen antwoord van Dee. Wil je mij svp een smsje sturen? Verder zal opa zijn uiterste best doen om over de bergen naar Italie en Rome te fietsen en de volgende keer een kabeltje mee te nemen voor een nieuwe foto.

Ethel ik ben reuze benieuwd naar je volgende gedicht: deze was ook weer prachtig. En MIk,je bent gaan hardlopen dus wie weet wat hierna komt. Mijn eerste fietstocht was toen ik dertien was met vier vrienden op de fiets naar Limburg op en neer, wat een eind. het lijkt alllemaal heel veel maar uiteindelijk fiets jestukje voor stukje. Misschien iets om alsnog te doen metje vrienden?

Lieverds allemaal weer bedankt voor jullie hartverwarmende reacties. Het geeft steun, als het soms moeilijk is. Tot de volgende halte.

Ben

ethel

Op de fiets gaat alles wel langzaam
maar toch nog behoorlijk hard.

Wie heel goed luistert aan een stilstaand
horloge hoort een zacht tikken.

Waar blijft de tijd? Om daar over na
te denken hebben wij het zwerk.

Rutger Kopland

Hans

Ha die Ben !
Wat een start was dat. Hartverwarmend, koud en vooral nat. Mijn verkoudheid is inmiddels weer over en mijn mobieltje (ook verzopen) doet het weer.
Maar jij gaat goed en steeds beter zo te lezen. Goed hoor, na zo'n begin. "When the going gets tough, the tough gets going", zong Randy Newman al.
Jouw zondagochtendfietsmaatjes proberen naarstig net zo veel kilometers te maken, want over 2 weken wacht ons de Ventoux. Als we op de top staan zullen we naar je zwaaien.
Nog vele zonnige fietskilometers met wind in de rug !
En als je bij de paus bent verwachten we natuurlijk dat je een goed therapeutisch gesprek met hem hebt. ......

Hans

harold tjaden

ha die ben, leuk om je reis te volgen. hier is alles okee. dewi heeft vannacht gelogeerd bij megan, xavi heeft wat last van doorkomende tandjes. ik wil je wat foto's mailen van xavi, maar volgens mij kan dat niet op deze site. Ik kan ze wel naar je emailadres sturen. wat is het adres? veel plezier nog!

groeten,
Harold

ROB

Hoi Ben,
Ga zo door....je hebt een lekker tempo. Even nog op de kaart gekeken waar je ongeveer fietst.Maak je geen zorg over een klimpartij,want na Reutlingen/Tübingen zit je in het Schwäbischen Alb-gebied.Hoogste punt 1015...prachtig! Zet 'm op!!
en...'t weer wordt ook langzamerhand beter,en jij hebt geen last van "as";want de vulkaan doet 't nog steeds goed.Leuk om je zo te volgen. groetjes,ROB

Ethel

hoi Ben, nog een interessant discussie uit de volkskrant

Volkskrant VKbanen VKreizen Hart en Ziel VKblog VKgeschiedenis Cinema.nl Inloggen online krant Download de VK iPhone app Neem nu een abonnement op de Volkskrant! NieuwsBinnenlandBuitenlandEconomieSportKunstWetenschapInternetOpinieRedactieblogsVKblogColumnistenCommentaarBrievenSigmundCultuurNieuwsKunsttipsMuziekBoekenVolkskeukenOpmerkelijkVideoNieuwsReportagesOpinieReizenAutoMuziekFilmWetenschapCultuurServiceAbonnementVeelgestelde vragenVoor studentenArchiefOns bedrijfColofonWebwinkelBoekenDvdMuziekEten/DrinkenEventsReizenFotoLees de online krant GEACHTE REDACTIE: Tegenwind is meer dan alleen stomvervelend
BRIEF, op 28 juni '97, 00:00, bijgewerkt 16 januari '09, 09:25

Ook nadat Pierre Meessen zich heeft gemengd in de discussie over de vraag waarom de fietser meer tijd verliest met tegenwind dan hij wint met wind mee (Geachte Redactie, 24 juni), is deze belangwekkende kwestie nog niet geheel tot klaarheid gebracht.

Er is een logische verklaring voor het feit dat het nadeel van tegenwind groter is dan het voordeel van hetzelfde windje mee.

Het is bekend dat de luchtweerstand niet lineair toeneemt met de snelheid, maar sneller dan dat. Om dezelfde reden verbruikt een auto minder brandstof als hij een bepaalde afstand met een lagere snelheid aflegt. Deze door de eigen snelheid veroorzaakte luchtweerstand is dezelfde als die welke veroorzaakt wordt door de wind.

Bij tegenwind moet de windsnelheid worden opgeteld bij de eigen snelheid, bij wind mee afgetrokken. Bij de aldus verkregen hogere snelheid bij tegenwind is de luchtweerstand niet-evenredig groter.

AMSTERDAM Mark van Dorp

Luchtweerstand

De belangrijkste weerstand die een fietser ondervindt, is de luchtweerstand. Als mens kun je slechts een beperkte krachtsinspanning leveren gedurende een bepaalde tijd. Stel dat het nog net mogelijk is om een uur lang 40 km/uur te fietsen als er geen wind is (de lucht komt je met 40 km/uur in het gezicht). Onder die omstandigheden zou je een uur bezig zijn met een traject van 20 kilometer heen, en 20 kilometer terug.

Staat er op de heenweg een tegenwind, en op de terugweg een meewind van 20 km/uur, en ben je nog steeds in staat om maximaal 40 km/uur 'tegenwind' te verdragen, dan is de snelheid op de heenweg 40-20 = 20 km/uur, en op de terugweg 40+20 = 60 km/uur. Over de heenweg doe je dus al een heel uur, en over de terugweg doe je 20 minuten.

Stel je eens voor hoe lang je er over doet als de tegenwind 40 km/uur is!

DELFT Gerald Wisse

Lekker fietsen

Stel: je fietst 20 kilometer heen, en hetzelfde stuk weer terug. Zonder wind fiets je met een snelheid van 20 km/uur. Bij tegenwind wordt je snelheid lager, met wind mee hoger. Stel dat het verschil met je snelheid zonder wind 5 km/uur is.

Als er geen wind staat, doe je over de heenweg en over de terugweg precies 1 uur. Totaal ben je dus 2 uur aan het fietsen. Als je op de heenweg wind mee hebt, wordt je snelheid 25 km/uur. Je doet over de heenweg dan 48 minuten. Op de terugweg heb je wind tegen. Je snelheid wordt dan 15 km/uur. Over de terugweg doe je dan 1 uur en 20 minuten. Opgeteld ben je totaal 2 uur en 8 minuten aan het fietsen.

Door het fietsen met wind mee win je 12 minuten, maar door de tegenwind verlies je 20 minuten. Over de hele route wordt je gemiddelde snelheid dus lager. De reden is dat je langere tijd fietst met wind tegen dan met wind mee.

UTRECHT Ingrid Noordhoek

Brie

Hoi lieverd.

Hoe zit dat nou met die foto's? ligt je kabeltje nog steeds in de tent? Ik wil Alpen zien en zon! Die regen weten we nou wel. Fijn dat ik je gisteren even gesproken heb en dat het goed met je gaat. Jammer dat je weinig internetcafés tegenkomt. Misschien dat het in Italie beter wordt als je uit de Alpen bent. We gaan het zien. Schrijf je wel al je avonturen op? En heb je meer wind mee of tegen? dikke xxxxxxxxxxxxx

Ina

Hee Bennie Boy,

Wat vliegt de tijd en wat ben je al ver. Geen lekke bandjes tot nu toe? Met het betere weer is het vast wel meer genieten van de omgeving.
Wacht met smart op de plaatjes.

kus Ina