Ben en Rene fietsen in Thailand en Laos

Marianne Thieme's verdriet

Lieve lezertjes,

We hebben jullie nog iets over Marianne Thieme beloofd. Welnu, ze maakt hier in ZO Azia geen schijn vankans. Je kunt hier namelijk alles opeten. Van mensen opeten hebben we nog niks gemerkt , maar dieren daarentegen die kun je allemaal opeten. Dan hebben wij het over: varkens, koeien,kippen en vis. Niks bijzonder doen wij ook. Maar dan: slangen,sprinkhanen gefrituurd of lekker gewokt, krekels,rupsen en naast kip ook allerlei gevogelte dat wij niet herkennen en nog veel meer met pootjes, sprieten en vleugeltjes waarvan wij niet weten hoe het er oorspronkelijk uitzag. Als je er een hap van neemt knarst het wel. Gisteren zagen we ook nog gebakken schorpioen, dat was lekker. Dat alles moet natuurlijk wel vers zijn. Iets wat overigens echt altijd het geval is ook de groenten. Vissen worden op de markt levend aangeboden. Nou ja, min of meer. Je duwt ze als ze het te benauwd gaan krijgen even met het kopje onder water,zodat ie niet verdrinkt of anderszins vroegtijdig het loodje legt en derhalve niets meer waard is, want vers is vers.Voor ieder dier is er een methode. Kikkers, die in grote getalen van de kiikkerfarm aangevoerd worden, liggen in een teil rustig hun lot af te wachten. Een ding moet je dan als kikker niet doen en dat is te proberen uit deteil te springen. Dat kan namelijk niet meer, want voordat je de teil ingaat worden je pootjes gebroken. Dat doet de kikkerboer, grijnzend tussen duim en wijsvinger tot je knak hoort. Nee, lieve lezertjes dit is geen land voor onze Marianne.

We zijn ondertussen aangeland in Bangkok. De fietsen weer netjes in de dozen met 850 kilometers achter de wielen. Een prachtige tocht, waarvan wij jullie enigszins deelgenoot van hebben gemaakt. Maar het is nog niet voorbij dus blijf opletten.

Bangkok is iets drukker dan Buntharik en voor de karaoke hoeven we niet over te steken, want naast het hotel is er een karaoke bar. Maar gelukkig kun je hier overal eten. ook rijst met groenten en/of ......

Wij zijn verheugd over alle reacties op onze verhalen en de felicitaties voor Ben die 51 is geworden. Ook mogen wij ons verheugen in een ruime belangstelling voor de dia-avond, waar wij alle door julie gestelde vragen uitvoerig en door lichtvbeelden ondersteund zulen beantwoorden. Zo en dan nu gaan we eten.

elly

ik dacht dat alleen zuid chinezen 'alles eten met poten behalve tafels en stoelen', maar ne dus, ook in thailand kan je terecht voor een overheerlijke niet meer vliegende delicatesse.... idee voor de dia avond??:-) ik zal eens kijken of er sprinkhanen in mijn moestuin zijn.

elly

Heel erg jammer trouwens dat het eind van dit reisverhaal nu in zicht komt! Ik heb er nog lang niet genoeg van. Komt er een vervolg???
In ieder geval nog veel plezier de laatste dag(en).

bettie

Hoi, hoi, Nederland is geen haartje beter voor Marianne Thieme. Daar bij jullie, gebeurt alles nog openlijk maar hier in Nederland zo veel mogelijk uit het zicht. Veel hypocrieter.
Ik wist niet dat fietsen in Thailand iemand 10 jaar jonger kon maken. Wordt het daar vast nog drukker in de toekomst.
Mannen, heb nog veel plezier en een goede terugreis! Tot ziens ,Bettie